En mycket alternativ - och underbar dag - på jobbet!

Idag stod "marsch" på schemat i plugget, eller ja, snarare vandring, och hela klabbet skulle till Strålsjön i Älta och ha det bra. Det är dock inget som passar min lilla, gulliga elev och mig något vidare, så vi enades om heldag med Släkten-är-värst och matsäck istället. Med på färden hängde även Ingela, Trolla och pyttelilla, fåniga valpen Trixa.
 
 
Det senare var ju något som grabbhalvan inte alls var särskilt lycklig över! Eller.....
 
Egentligen hade vi tänkt spåra, men eftersom alla mobiler hade sagt att det skulle bli ösregn hela dan, tänkte vi om. Sänder återigen Nynäs BK en varm tanke och tackar för att jag blivit betrodd med nyckel till klubbstugan, och vi valde att åka dit istället. Då finns det i alla fall tak över huvudet, om himlen skulle rämna......
 
 
Nu måtte vi ha varit begåvade med alldeles extra mycket tur, för solen lyste så fint över just appellplanerna och klubbstugan, så det fanns faktiskt inget att klaga på. Först lite lek med Ingelas hundar......
 
 
 
 
.....och sen lite träning med Släkten-är-värst. Först ut var vildfröet Drama och jag säger bara: Heder åt Eleven för tappert kämpande! Alla som tränat hund, vet att det är betydligt mer att tänka på, än vad som syns!
 
 
Är oerhört nöjd med just det här fotot, som så pedagogiskt och kraftfullt visar hur man ska kasta en apportbock över ett A-hinder. Hahaha!
 
 
 

Notera att detta är vår alldeles nybakade 7-åring, Keeponix Drama, som lätt och ledigt spänstar över A-hindret!
 
Efter en massa belöning och lek, satte min lilla handler in Drakis i bilen och hämtade ut Kruten för uppstyrning. Och det, mina vänner, det är mycket att styra upp, kan jag säga! Särskilt om man bara är 10 år själv....
 
 
Ah, min bästa kompis och jag ska göra något kul, tjoar Krut, alltmedan Lena, dvs jag (notera gärna min morgonfrilla - avd skulle ha behållit mössan på) försöker få någon jädrans ordning på hundskrället.
 
 
 Så där ja!
 
 
 
 
Och vad sägs om detta då ra´?! Snacka om begåvat barn!!!!
 
 
Finns mycket "tycka om" däremellan, kan jag lova!
 
 
Just här var det prov på tidigare genomgången kurs "apportbockskastning över hinder", och det blev "med beröm godkänt".
 
Eftersom Kruten var både lydig och överlycklig, så fick han också köra lite A-hinder.....
 
 
Hihihi! Något litet avdrag för "kast med apportbock i hindret", men annars alldeles utmärkt.
 
 
 
 
Och lille Krut tog sig naturligtvis an arbetsuppgiften, på samma, lagom avvägda, vis som alltid! Men sista fotot här ovan, ser faktiskt både snyggt och prydligt ut, tycker jag.
 
Efter detta, orkade ingen av oss något mer och det behövdes både mat och rast för att orka resten av dagen. Och vet ni, då var det ju så skönt att få sitta och äta i lugn och ro, och hinna prata med det trevliga sällskapet.
 
 
 
Som ni ser, så blev det en stillsam mat- och fikastund med galen valp och elev som tyckte sig notera att valpen ifråga hade blå hud! Den blåa huden visade sig dock vara reflexer från plasttaket, men valpen var fortfarande galen!!!!
 
Jorå så att, en halvtimme senare var vi på fötter igen - nu för spår med ovan nämnda valp.
 
 

Och man kan väl sammanfatta det med att, ibland så går det framåt......
 
 
.......och ibland så går det faktiskt inte alls!
 
 
Men, vad fasen, sa Trixa! Hur lätt är det liksom?! <3
 
Och det kan hon ju, i sanning, ha rätt i! För näst på tur stod nämligen "mästerspåraren" Krut....
 
 
........som synes, med "mästerföraren" i släptåg! Men alltså, snälla, varför ser jag ut sådär????? Och varför har ingen sagt något tidigare????!!!!!
 
 
Det här ser ju sjukt snyggt och prydligt ut, och kan lura den mest skickliga iakttagare, men eftersom jag är en ärlig person, så kan jag lika bra erkänna att han spårade för jäkla dåligt, han, Kruten! Idag var det en sån där dag igen, ni vet, ungefär som en Bad Hair-day, och han hade typ ingen som helst aning om vad vi gjorde där. Suck, kan jag bara säga, konstatera att det känns långt till appellstart och omgående börja leta spårkurs....
 
 
Under tiden var det några som chillade å det grövsta!
 
Nåväl, sist ut för dagen var i alla fall Trolla och - återigen - vår nya coach!
 
 
 
 
 
 
 
Det blev en halv lydnadsetta med en något utmattad liten grabb, som har gjort ett superjobb idag! Lyssnat på instruktioner, styrt upp rottweilers till höger och vänster och lärt sig en massa om hundträning! Det är rena nöjet att få hänga med en sån "unge", säger jag bara!
 
I bilen hem, sades det inte så värst mycket och vi var ungefär lika rödögda av trötthet, allihop, när vi skildes åt för dagen. Jag vet inte alls hur ni andra har det, men härhemma ser det i alla fall ut såhär!
 
 
 
Tusen, tusen tack för en härlig dag, allihop - både två- och fyrbenta! Nu ska jag väcka Släkten-är-värst och säga att det är middag! <3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 sussie o vinna:

skriven

Det är så roligt att läsa i din blogg. Det känns nästan som man är med själv på era äventyr;-)

Svar: Vad kul att du tycker det, Sussi! :)
Lena Törnqvist

Kommentera här: