Lördag, ledig, träning på längden och tvären, besök hos mamsen och V Å R !!!

Hur är det möjligt att man både är ledig och det är strålande, vackert vårväder?! Känns som om man har vunnit högsta vinsten - efter denna sjukt, trista, tunga senvinter.
 
Den gångna veckan har bestått av lite ditten och datten - huvudsakligen ganska kämpigt på jobbigt = hjärnsläpp, bra träning med Annika = nöjd, och några riktigt fina spår med, naturligtvis, Drama, men även med Krut = hoppfull. Igår em/kväll lyckades min mest lojala vän genom alla år, Bitte, och jag sammanstråla för en härlig promenad i den ljusa, fina vårkvällen. Glädjande nog, så uppför sig fortfarande Krut "med beröm godkänt" när han träffar Frazer, och det är ju supertrevligt - såklart!
 
Passade då på att boka in lite hundträning under morgondagen, dvs idag. Möttes upp vid Kunskapsskolan imorse och där hängde vi ett bra tag!
 
 
Fröken Fiol väntar på att något ska hända.... Har ni sett något så sött ever?!
 
 
 
Bitte och Frazer under dagens rallylydnad.
 
 
Det är roligt att träna rallylydnad! Mycket glädje och skratt tillsammans med hunden. Det passar Drama "som en smäck", eftersom det är fartfyllt och går ganska fort. Hon har ju en tendens att "låsa sig" emellanåt, men, se, det hinns inte med i rallyträningen inte!
 
     
 
Med den underbara kontakt, är det inte ett dugg svårt!
 
 
Nog är hon sportig alltid, fröken Fis! Slimmad som få.....
 
     
 
Snurra är väl inga problem. I synnerhet inte som matte får visa hur jag ska göra!
 
 
Ååååhhh, detta är min sanna kärlek! <3
 
Med bängbulan kör jag, såklart inte rallylydnad. Vi har ju liksom annan lydnad att ägna oss åt. Som ni redan vet, i dessa Facebookande tider, så går denna träning lite upp och lite ner. Efter att ha haft en oerhört följsam och lyhörd valp, har jag nu tillägnats en jättestor, bånglig och oförstående unghund, som typ fattar "nada"!!!!
 
Jag vet att jag har nämnt detta förut, men jag säger det gärna igen: Vilken j-a tur att det finns bra hårvårdsprodukter med rejäla och kraftiga och permanenta färgningar! Rent naturligt så börjar jag, vid 53 års ålder, få ett och annat grått hårstrå (dock väldigt sparsamt) - med den käre Krut i familjen, så har nu tempot på detta grånande hår, ökat raketartat! Har försökt klaga - lite lågmält (vis från liknande situationer med fröken Fis) - hos uppfödaren, men får bara råa skratt tillbaka. Pga dessa, antar jag att det bara är att bita i det sura äpplet och ta sig an kreaturet....
 
Idag hade vi dock tur - Krut var liksom på!
 
 
 
Fotgåendet är han riktigt duktig på.  <3
 
 
 
Fina lägganden har han också....
 
 
 
Ställandet går utmärkt - så länge han inte går i fotposition. Suck, mycket att jobba på innan tävlingsdax.
 
 
Hihi, ibland blir det dock lite fel - vilket inte går att lasta Krut för!
 
 
Han är inte riktigt stabil med apportbocken, så det är också lite att jobba med...
 
 
Vart tog den lilla, lilla valpen vägen? Ingen som vet, ingen som vet! <3
 
Efter några supertrevliga och givande timmar, skildes Bitte och jag åt. Jag fräste iväg mot Årsta och liten mamma, men stannade på vägen och plockade lite tussilago. Krut visade påtagligt intresse för "blomplockning" vilket känns skönt. Alltid bra att ha något att falla tillbaka på om tävlingskarriären inte utfaller enligt planerna...
 
Mamsen blev glad för både blommor och blader och vi hade några mysiga och roliga timmar (har alltid roligt med mamma, som inte låter sig nedslås av den ringa åldern 90 år) tillsammans!
 
Sammanfattningsvis kan jag summera dagen som en skön ledig, lördag och tillbringar, med gott samvete, kvällen på sofflocket. Imorgon är det jobbdags igen.
 
 
Lilla Ärtan sover som en stock.

Kommentera här: