Kvalitetstid a la grande!

Vi har haft ett så sjukt trevligt dygn - nu igen - sambon, hundarna och jag! Vi har tillbringat helgen i trakterna kring Grillby/Härjarö, där vi har besökt Jessica och Uffe (återigen vänner som vi har lärt känna genom hunderiet) och deras råttor, Elvis och Zelda.
 
Som vanligt såg vi ut som det resande teatersällskap vi är, när vi fräste iväg igår morse - dock med endast en säng i bagaget (eftersom två av hundarna skulle kunna ligga på annan plats i vår tillfärlliga helgbostad - husvagnen). Rent rymligt blev det, pga av det, även om inte Elsa såg ut att instämma!
 
 
Vi är på väg och jag måste såklart testa min nya, fina kamera!
 
 
Hahahaha! Elsa, som normalt sett är så vacker, ser fullkomligt galen ut på det här fotot!
 
Efter att, som vanligt, ha suttit i bilen och vridit nackarna ur led och tjajat om hur fantastisk miljön var, landade vi hos Uffe och Jessica och deras mysiga lilla gård. Återigen kunde jag bara konstatera att jag måste var född på fel ställe....
 
 
Här skulle jag absolut kunna bo!
 
 
Känner ni stillheten i den här bilden?!
 
Till en början värmde dom fyrbenta upp med den "lilla" röda, diskreta bollen, som nästan genererade en bruten tå hos sambon, som såklart skulle ge sig till att sparka på den. Å andra sidan, så svor han på att aldrig mer röra den, när hundarna (med Drama i täten) hade puttat ut den på den alldeles nyplöjda och leriga åkern, och dom var i behov av lite hjälp att få in den på rätt sida om staketet igen. Under idogt svärande stolpade käre "maken" omkring på sliriga och nytänkande platåskor - gjorde av lera! :D
 
 
Nu är det på gång.....
 
 
SpindelTarzan har minsann vuxit på sig och ibland ser han, rent av, ut som en rottweiler!
 
 
Jahaaa´ra, hej vad det går hos dom Törnqvistska hundarna! Ser redan framför mig hur vi har en sån´ här Boomer-boll härhemma i hallen! :)
 
När våra tre snyggingar - inkl sambon - var alldeles lagom leriga och skitiga, fick dom dra sig tillbaka en stund och utskenande kom Deminas Presley, dvs Elvis! Han är för jäkla go, den däringa grabben, lycklig och livlig och snäll - en mycket bra reklampelare för vår ras.
 
 
 
 
 
Ja, ni ser ju själva! Och så var han lika lerig som våra fyrbenta, dessutom!
 
När vi hade packat in oss i husvagnen och fikat en stund, bar det iväg till skogen, där Jessica hade haft vänligheten att redan gjort en alldeles färdig sökruta. Snacka om lyx - undrar om det är något jag kan träna sonen i?!
 
 
Nå, vad tycks om den här härliga skogen? Som gjord för sökträning, om ni frågar mig!
 
För första gången fick Drama faktiskt gå en riktig bana, och det märks klart och tydligt att hon har sansat sig och har skallen med sig i arbetssituationer nuförtiden. Visst behöver hon en lätt synretning, men det tycker jag inte är så konstigt, då hon inte hör mina kommandon. Å andra sidan hämtar hon rullen och kommer tillbaka till mig, som ett litet snälltåg på räls, Påvisen fungerar dessutom precis lika bra!
 
 
Lilla ärtan är helt med på att nu ska här jobbas!
 
 
Sista skicket i full rulle.....
 
 
....och ser man på! En husse hittades tillsammans med en kamprulle!
 
 
Lyckan är total i Dramaland!
 
 
 
Att fånga denne überrörliga brutta på ett vettigt foto är inte lätt - ni får helt hålla till godo med det som bjuds.
 
Även Elsa fick sitt, och startade det hela under livliga och vildsinta former. Första figgen vindade hon in på direkten, och satte full fart ut och återkom med lösrullen. Väldans stabilt och tjusigt om ni frågar mig. Sen fortsatte hon i ungefär samma anda, och gjorde ett jättefint arbete under hela banan.
 
 
Bravo Elsa! Husse hittad och belöning väntar såklart!
 
Med Krut valde jag att göra några enkla hitta-övningar, återigen med sambo och Uffe som figuranter. Dom skötte sig f ö alldeles ypperligt och får gärna göra om det vid tillfälle!
 
Nåväl, hitta-övningar var det. Krut förstod naturligtvis inte sådär särdeles mycket till en början, eftersom det här var något alldeles, alldeles nytt för honom. Men efter några gånger, där vi tog hjälp av lite ljud från figgen, började han så sakteliga fatta att det var positivt att skubba iväg ut i skogen, och dom två sista skicken hade han läget helt klart för sig! Det är så himla roligt att träna en ny hund och jag känner mig så trygg i att detta kommer att bli bra. Känns som förutsättningarna är dom bästa i alla fall. Tyvärr blev det inte ett endaste vettigt kort på den "lille", men....
 
 
 
....å andra sidan kan man titta på honom här ovan, tillsammans med Elvis! Dom kunde förresten inte heller vara still!
 
Efter en härlig dag i alla bemärkelser och en supergod middag som avslutning, samlade vi ihop oss i husvagnen för en god natts sömn - sambon, jag och våra tre rottisar. Det var inte alls trångt, ifall någon undrar - i alla fall inte så länge sambon och jag befann oss i sängen och hundarna låg stilla i soffa och hundsäng. Men vad sjutton gör det, när det är så himla spännande!? Jag hade aldrig sovit i husvagn tidigare och kände mig som ett barn på julafton! Nu sov jag visserligen inte speciellt mycket, men det berodde vare sig på husvagnen, sambon, hundarna eller något annat - snarare på att jag alltid sover lite risigt första natten på ett nytt ställe.
 
 
Drama har hittat sin plats....
 
 
....och Elsa sin.
 
 
Här huserade sambon och jag, medan Krut låg i sin hundsäng. Finns det stjärterum osv!
 
 
Och här sitter husets värdinna i egen hög person. Ser trött ut, tycker jag!
 
Nästa morgon "sparkade vi igång" med Uffes nybakade scones och kaffe, och efter det var vi redo för en utflykt till fornborgen Borgarringen, där det skulle finnas en cach. Sagt och gjort, vi samlade ihop alla våra hundar och fräste iväg till Österby Brygga (tror jag att det hette). Där ställde vi bilarna och tog oss en härlig promenad genom det underbara landskapet!
 
 
Varning! Hyde på väg!
 
 
Väldigt vad sambon ser matt ut, till skillnad mod Elsa och Drama!
 
 
Krut valde att springa runt och retas med Elvis mest hela tiden, men Jessica orkar fortfarande le i alla fall.
 
 
Fina bryggor i ett höstigt Mälaren.
 
 
Cool båt - och, framför allt, jättestor!
 
 
Zelda och Elvis.
 
 
Männen i min familj - bortsett från sonen då....
 
 
Hittade såklart ett hus igen! Vad är det egentligen med mig och gamla hus?! Detta hus var inrett med gamla rokokomöbler och låg ca 50 m från vattnet. Kärlek, säger jag bara!
 
 
Bara för att...
 
 
Den gamla fornborgen....
 
 
......där cachen, mycket riktigt, fanns! Alla nöjda och tillfredsställda!
 
Efter denna lilla tripp, avnjöt vi en galet god lunch med lax och massor av annat mumsigt, och sen var det dags för hemfärd. Vi vill verkligen tacka er, Jessica och Uffe, för en mycket, mycket trevlig och avspänd helg! Vi hoppas att vi ses alldeles snart igen!
 
Och hörrni - gissa om vi sov gott när vi kom hem?!
 
 
 
     
 
 
 
 
           
 
1 Eva-Lotta:

skriven

Vilken härlig helg ni ser ut att ha haft. Tack för den lilla och snabba träningsträffen vid Tyresta, men det kändes som en god idé att inte köra mer eftersom man skall sluta när det gått bra :-) Nu ska vi träna på här, så hoppas jag att vi ses igen om några veckor.

Ha det så bra!

Hälsningar
Eva-Lotta och Nemuz

Svar: Ja, det var verkligen kort och intensivt, men vad gör det?! Vilka framsteg ni hade gjort, du och Nemuz den Lycklige! Ses snart!Kram
Lena Törnqvist

2 Helena & Pea:

skriven

Haha ser framför mig hur Björn sneglade på boomern länge innan han bara skulle sparka till den litegrann. Han visste säkert att det skulle göra ont, men en del saker kan man bara inte låta bli.....
Tack för en inlevelsefull berättelse! Vi kunde ju inte vara med men nu känns det ju nästan som om jag var det :-)
Kramar på er!

Svar: Ni var saknade! Hoppas att vi kan sammanstråla framöver!Kramar
Lena Törnqvist

3 Jessica & Elvis:

skriven

Vet inte hur många gånger jag läst denna, så härliga bilder och så trevligt var det. Vi ser fram emot fler tillfällen :-)kram Jessica och Uffe

Kommentera här: