Mycket sorgliga nyheter....

Idag har Anna och jag varit på Strömsholm och gjort hörseltest på Drama och enligt den kliniska termen så klassas hon som döv. Jag har haft mina aningar, då hon inte alltid har reagerat som man kan förvänta sig och har nämnt det för Anna. Förra veckan gjordes ett likadant test på en av kullbröderna, och han fick samma diagnos. Alltså var saken klar - det var bara att ringa och boka en tid....

Den gångna veckan har naturligtvis varit för jävlig, rent ut sagt, med tårar, tvivel, hopp, ett evigt stirrande på den stackars valpen osv, osv. Vissa dagar har jag känt mig som en idiot som ens funderat över det hela, och andra dagar har jag varit helt övertygad om att det är så eländigt som jag trott. Jag mycket tacksam för alla lugna, sansade samtal med Anna, där jag verkligen har fått möjligheten att "stöta och blöta" och så småningom landa i ett beslut.

Beslut, ja - vilket har jag då fattat?! Jo, just det att jag i nuläget kommer att fortsätta precis som vanligt och se framtiden an. Jag lever med denna underbara hund, och det fungerar alldeles utmärkt. Vi tränar och roar oss på alla möjliga sätt och i dagsläget är det inga problem.

När man gör ett hörseltest på en hund, testar man två frekvenser. Dessa frekvenser hörde hon inte och då är den kliniska termen "döv". Vi som har henne hos oss hela tiden, ser att hon visst hör en del, som då ligger utanför just dessa frekvenser. Jag tränar t ex henne med klicker, vilket hon hör. Om jag busvisslar när vi är ute, hör hon det.... Jag tror att ni förstår andemeningen i det hela.

Sen är jag väl medveten om att det kanske blir alldeles tokigt i förlängningen och att jag måste ändra uppfattning, och då kan jag garantera att jag kommer att fatta alldeles rätt beslut.

Jag anar att det kommer att pratas, spekuleras och gissas på många håll och kanter nu - det är ju tyvärr så i hundvärlden - men jag vill verkligen poängtera en sak. Jag hoppas innerligt att alla kan respektera mitt beslut! Det finns många skäl till att man gör dom val man gör, utan att man, för den skull, behöver blottlägga hela sitt liv. Det ligger en stor, stor sorg i detta - inte bara för mig och familjen - utan även för Anna som fött upp en fantastisk kull.

Däremot tar jag gärna emot både stöttning och tips på träningsmetoder! Det måste ju bli nytänk nu....

Då vet ni, alla, hur det ligger till och jag har fortfarande en fantastisk hund - om än med lite taskig hörsel... OBS! Jag har inte blivit tokig - det här är mitt sätt att tackla livets prövningar!



Trött, trött valp efter dagens vedermödor. Tänk, jag undrar om hon inte kommer att dra vissa fördelar av detta handikapp.... :)))
1 Annelie:

skriven

Mycket tråkigt att höra! har följt din älskade valp och förstått att hon var mycket efterlängtad.



Bara du vet vad som fungerar för er och jag är helt övertygad om att du fattar de besluten som är rätt.



Har en "bekant" som hade en dalmatiner som var döv. Den har hon tränat med handtecken och tävlades flitigt i lydnad på den tiden. Man kunde inte tro hunden var döv.



så ge inte upp och ta en dag i taget



hälsningar

Annelie

2 Sara & Grabbarna:

skriven

Jag tycker du gör helt rätt och du är så klok så hälften vore nog!! Drama är ju den mest fantastiska lilla hund och jag tror alldeles säkert vi kommer få detta att funka! Nu gnuggar vi geniknölarna och beställer visselpipor och ringer fårvallare och lite annat löst folk som kan sånt här! Huvudsaken är ju att hon har en fantastisk nos och ett jävlaranamma!! ;) Kram på er och vi ses imorn!

3 Lena, Eddie & Zyrran:

skriven

Inget roligt besked men jag är bergsäker på att du väljer rätt beslut vad du än väljer. Du är ju faktisk en fantastisk människa som alltid (i mina ögon) tänker igenom saker och ting noga innan du fattar ett beslut, det är ju din stora styrka.



Skickar en stor "stötte-kram" till er.

//Lena

4 Maja:

skriven

Du vet att jag finns här för dig/er! Klappa på hundarna.



Kram Kram

5 Jessica, Reija o Yomi:

skriven

Men Lena, va tråkigt!!



Tror dock ingen e så dum som ifrågasätter dina beslut, de e alltid tagna med stor eftertanke så oroa dig inte för det..



Hoppas vi kan ses snart, nu var det evigheter sen..



Många kramar från oss!!

6 Lisa & Dalia:

skriven

Hej Lena!

Ja jag vet inte vad jag ska säga! Jätte jätte tråkigt såklart! Jag förstår helt fullt ut hur du tänker och resonerar! Nu blir jag såklart ännu mer nervös över min lilla guldklimp, man funderar ju! Jag har sedan jag fick brorsans resultat försökt att använda kropps språket så lite som möjligt.. men det är ju svårt att utvärdera.. Höga toner hör hon iaf när man visslar och ropar inne henne... Vi ska väl oxå ta oss ner och testa... Kram på er alla!!

7 Glimz:

skriven

Lena vännen! Du är så klok :D Det finns inte någon som kommer att ifrågasätta ditt beslut, inte någon som känner dig ivf! Du vet exakt vad som är rätt för din hund, dig & din familj, tack gode gud för det. Tänk om någon annan hade fått bestämma, hemska tanke! Nä du, du & de dina är bäst & du har fortfarande samma underbara o fantastiska hund, pilutta :D Kramar i lass till världens underbaraste familj -Ninizen & Glimz

8 Anette:

skriven

Hej Lena!

Du är en mycket klok och lyhörd människa. Och jag tvivlar inte en sekund på att Du vet vad Du gör. Det är tur att Drama hamnade hos dig och din familj. Och Ni kommer att få många härliga år tillsammans. Och Du vet var jag finns om Du behöver mitt stöd. Pussa Drama ifrån Gudmor! Många kramar till hela familjen ifrån Anette, Stefan, Camilla och alla fyrbenta



9 Anna:

skriven

Ja som du förstår så rinner ju tårarna i floder nu när jag läser dina ord. När man ser det som vi har pratat och vridit och vänt på i text blir allt så konkret. Men du ska veta att jag är så tacksam över att just du har lilla Drama och jag vet att vad du en beslutar så gör du det som är det bästa för henne.



Underbart är det också att veta att du har bra vänner runt dig som stöttar dig och dina beslut.



Många varma kramar till dig och de dina

o ett gäng pussar till tokfian

10 susanne m Big!:

skriven

Hundra tusen miljoner tankar till dig Lena!!Jag hoppas att vi får till en kväll på Bambo palace som vi pratat om! Vi har mycket att prata om KramSusanne!

11 Sussie & Tippa:

skriven

Hejsan, vi vill att du ska veta att vi tänker på dej och din familj ( även Anna ). Så himla tråkigt, finner inte flera ord. Hoppas att du förstår. Ingen kommer att ifrågasätta ert beslut, vad ni än bestämmer gör ni allt rätt. Ledsen!!!

Kommentera här: