Just det - vi har ju blivit uppflyttade högre spår!

Det har redan hunnit gå en vecka, sen vår bragd - Krutens och min alltså! Ja, skratta ni, men faktum kvarstår - jag trodde väl aldrig, i min vildaste fantasi, att jag skulle hamna i denna märkliga situation, men nu är vi i alla fall där. Jag är väl medveten om att det kanske inte är sådär jättestort i jämförelse med många andra tävlingsprestationer, men (som en elev i klassen har som slagord) vem bryr sig?! För mig är det gigantiskt och jag är sinnesjukt glad och lättad!
 
Tävlingsdagen till ära, så hade ju Sverige drabbats av värmebölja, så oddsen för en rottis, kändes väl halvdana redan från början. Men Dalarna är Dalarna, så den puttriga stämningen på Hedemora-Säters BK gick inte att ta miste på - inte heller Thomas och Marias stöttande och uppmuntrande ord, så själva humöret var det inget fel på.
 
Drog sista startnumret, så det fanns gott om tid att betänka sina begångna fel och tänka ut nya lösningar, innan domare och tävlingsledare kom klivande. Efter putslustiga kommentarer om både björnar, vargar och skallgångskedjor (pga min rädsla att gå vilse), traskade vi i alla fall iväg mot starten och det fanns liksom inte mycket kvar att välja på.
 
Krut vindade in spåret ganska tidigt och var ivrig att komma iväg ( = slog en del till en början), och sen körde han liksom bara på. Om han var trött i Skutskär, så hade det definitivt gått över, för nu jäklar gick det undan över stock och sten. Jag kände mig döende ganska snart, så det fanns överhuvudtaget inget annat alternativ än att följa hunden, och det var ju helt rätt. Han spårade, vinklade och plockade pinnar som aldrig förr, alldeles oavsett den bedrövliga matten i slutet på linan, och vi kom in på 16 min och sex pinnar plus slut!
 
Redan där, hade jag varit nöjd, kan jag säga. Så himla duktig liten Krut!!!! Men då var det tillbaka till klubben och hans paradgren - budföring med (eller utan) skott. Inte mycket att säga om, faktiskt - det gick om förväntat.
 
Därefter dags för mitt skräckmoment med denna vidlyftiga och rappa jycke, dvs platsen. Det är inte så att han beter sig illa eller så, men det är myror i hela hans rottweilerkropp, han har extremt svårt att ligga alldeles stilla och tiden talar liksom emot oss (det är tråååååkigt). Å andra sidan, så är det bra med skotten, som ändå bryter av det hela med vissa mellanrum..... När boxern bredvid, omedelbart började crawla runt på rygg, fick jag nästan spader, men det löste sig med hjälp av domarna och momentet avlöpte lugn och fridfullt.
 
Slutligen var det lydnaden och det känns som vårt absolut minsta bekymmer. Krut gör alltid sitt bästa och efter dagens tidigare övningar i kombo med värmen, var han snudd på stillsam i jämförelse med sitt vanliga, helgalna jag. Han slet på i solen, och jag såg att orken började tryta, men han höll ihop fint. Det var först på tillbakahoppet över hindret, som tröttheten visade sig i ett islag ( = 2,5 p bort).
 
Dagen slutade i klassvinst och uppflytt till högre klass spår, med summa 522,5 p. Sen fick vi det sedvanliga berömmet kring hans härliga personlighet och glädjen i att se en rottis jobba så fint under en hel dag i gassande sol. Behöver jag ens nämna hur totally överlycklig och stolt jag kände mig?!
 
Poäng lydnad:
 
Linförighet:  8,5   8,5   (släpper lite i position)
Framförgående:   7,0   8,5   (stretar/går lite snett)
Platsläggande:   8,0   6,0   (segt läggande)
Inkallning:   8,0   9,0  (trampar/avslut)
Kryp:   7,5   8,0   (dk ngt hög bak/ngt hackigt tempo)
Apportering:   10   9   (ngt väldigt lätt tugg)
Hopp:   7,5   7,5   (slår i, dk avslut)
Platsliggning m skott: 10   8,5  (kryper ngt, lättar bak)
 
Summa: 250,75 p
 
 
Specialen:
 
Påsläpp:   9,5   7,5   (slår ut men går tillbaka/hög nos, släpper, stoppar upp)
Spårning:   9   9  
Budföring:  10   10   (snyggt)
 
Summa: 271,5
 
Totalsumma: 522,5
 
 
Det känns som en total urladdning, och nu tar vi ledigt ett tag. Såklart kommer vi köra lite smått och gott, men huvudsakligen har Krut semester. Vi har tränat som galningar så länge, att det är dags för "bara vara".
 
I övrigt har veckan bestått av jobb såklart, en mysig kväll på klubben, lite häng med bästa dottern och avslutningsvis, idag, en puttrig dag på hönsbytardag. Det lutar minsann åt sommarhöns, trots allt, i Furudal i sommar! Love it!
 
 
 
 
1 Lisa Engström :

skriven

Grattis Lena!!!!

Kommentera här: