En liten nätt runda förbi Dalstuga, Bingsjö, Svabensverk och hem!

Jag tycker inte om att tjata om vädret, så därför konstaterar jag bara att semestervädret inbjuder till andra saker än badstranden - och idag var det dags att vidga vyerna ytterligare. Sambon är lite inhemsk här Dalarna och älskar att slänga sig lite sådär vårdslöst med namn på platser som jag inte riktigt har koll på. Då väcks det genast en liten gen i mig, som säger att jag inte kan leva vidare om jag inte får titta vad det är för ställe, och en sån plats är t ex Bingsjö!
 
Nu är semestersambon ytterst sällan avig, så iväg mot Bingsjö bar det! Ganska mycket skog innan man närmade sig, kan konstateras, men det var åtminstone andra träd än vi tittat på dom senaste dagarna. Precis när vi kom in i Bingsjö, sprang vi på en skylt där det stod Dalstuga, så då började vi med att åka dit.
 
 
Jag är ju den allra största fan av svensk landsbygd, men kunde ändå inte låta bli att göra mig lite lustig över hur långt ut i obygden man liksom kan tänka sig att bo. Väl framme tog jag tillbaka varenda ord, eftersom vi insåg att det faktiskt är en betydande mängd människor som tydligen kan bo i just "obygden"!
 
 
 
 
 
 
Dalstuga visade sig vara den mest bedårande by, alldeles vid kanten av sjön Amungen, och det var väl en himla tur att vi masade oss dit!
 
Tillbaka i Bingsjö, som för all del inte heller är en världsmetropol men nog så vacker, stannade vi såklart till vid den vackra kyrkan....
 
 
 
 
....och Danielsgården innan vi fräste vidare mot Svabensverk.
 
 
 
 
 
 
 
Bortsett ifrån att vägen kantades av galet mycket lupiner i färger som jag aldrig sett, passerade vi naturligtvis små sjöar samt frigrående kor! Jodå, det stod en varingsskylt att det kunde dyka upp fäbodkor under vägen (någon fäbod sågs dock inte till) och det var ju pittoreskt att dom råkade stå vid (dessutom inte ) vägen just när vi susade förbi.
 
 
Svabensverk var också ett sånt där ställe som jag inte ens visste att det fanns, fram tills idag. Vilken tur att vi tog oss dit, säger jag bara!! Eftersom sambon är en påläst prick, så vet jag att det bor 35 pers i Svabensverk och efter dagens besök, är jag ganska säker på att typ alla är konstnärer!
 
 
 
 
 
 
e in
 
Vi sladdade in till detta härliga ställe, för en fika och en glass, och blev så väl omhändertagna att vi, utan knot, åkte vidare ner i byn (extremt liten) och gick en tur runt en konststig!
 
 
Ser ni "gubbarna" i ån?!
 
 
Ursäkta vinkeln, men det här var en konstig figur! Hahaha!
 
 
Bäver?!
 
 
Ölpersienn?!
 
 
Plasthandskar i träd?!
 
 
Spöken på MH, eller....!
 
 
Drama och Krut tycker att konst är såhär intressant! Sambo och Bingo håller masken!
 
 
Den här var fin! Trasmattebron!
 
 
Vanlig kanot antar jag....
 
 
Kafferep på sjöbotten. Fattar inget och bara obehagligt, tycker jag....
 
Hur eller hur så var det en fin promenad, som dessutom bestod av lite "rester" från det gamla järnverket.
 
 
 
Och inte bara "rester" för den delen!
 
 
Fel vinkel igen (kan inte fixa), men här är i alla fall brukspatronens enkla boning!
 
 
 
 
 
 
 
Nog är Sverige fantastiskt alltid!
 
Innan vi landade hemma, stannade vi till vid Sessviken och badade hundarna. Det är ett utmärkt ställe för Krutens rehab, med både utrymme för vattentrask och djupt vatten ganska omedelbart (för att slippa galoppen). Idag var det så gulligt, för efter "hopp och lek" vattentraskade Krut på egen hand (eftersom han och jag brukar göra så) och brevid travade Bingo (som plötsligt var tvungen att simma). Jag behövde bara gå brevid och berömma! Så ska en slipsten dras! <3
 
Imorgon blir det Dala-Floda och KullaGullas kennelläger = urmysigt!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
1 Anonym:

skriven

Riktigt mysig dag 😙

Kommentera här: