Arholma!!!!

Vi har tillbringat helgen på Arholma, minsann, sambon, Släkten-är-värst och jag. Säger bara: Fy tusan, så himla trevligt var inte det då!
 
Jag har länge närt en liten dröm om att bo på något mysigt vandrarhem i skärgården under några dagar, och nu hade jag hittat vandrarhemmet Bull-August på Arholma, och bokat rum där över en natt. Sambon säger ju aldrig nej till något, och inte jag heller för den delen, så igår morse packades bilen - för typ tusende gången - och vi styrde kosan mot Simpnäs och båten till ovan nämnda resmål.
 
 
I väntan på båten, fick vi sällskap av denna bedårande lilla person....
 
 
Katter <3
 
 
 
 
 
Inget är som väntans tider......
 
 
.....men nu så! Där kommer Monsun tuffande!
 
Åka passbåt var då inga problem och snabbare än snabbast, visade det sig att vi var framme vid Arholma! Det var t o m nästan så att vi hamnade först i kön på lanthandeln på direkten, pga närheten till båt och hav!
 
 
Efter viss diskussion med Släkten-är-värst kring detta med jourhavande Securitasvakt på nya ställen, packade vi vår lilla packning på en kärra (notera skohornet - alla äventyrares viktigaste överlevnadspryl) och begav oss mot Bull-August och vårt boende.
 
 
 
 
 
 
 
 
Detta fantastiska mötte oss - i kombo med en underbar ägarinna, som bakat kaka, satt på kaffe och ställt in frukost i kylskåpet. Min vana trogen, kände jag direkt, att hit måste jag (också) flytta!!!
 
Vi hade bokat något slags paket, som bl a innehöll cyklar, så sagt och gjort - efter fikat bar det av över ön, iförda mintgröna cyklar, matsäck och Släkten-är-värst. Kan bara, helt kort, konstatera att Kruten är usel på just cykling. Eller, snarare, har fullkomligt fel upplägg.
 
 
 
Drama är ju cykelvan och tillbringar en del timmar med husse och hans MTB - därav vis erfarenhet av upplägget fart kontra ork.
 
 
 
Krut har en annan stil - han kutar sitt snabbaste, stannar, pinkar, plaskar i diken, skakar sig, inser att vi är jäkligt långt bort - och så börjar han om från början igen.
 
 
 
Men vi andra tre, njöt av vackra grusvägar och blåsippor i alla fall!
 
Dagens destination blev Arholma Nord och Batteri Arholma. Batteri Arholma är en militär anläggning, insprängd under mark, som numera är museum. Det hade inte öppnat för säsongen, men det gjorde inte oss så värst mycket. Jag - och vi f ö - är ju lätt allergiska mot en massa människor och trivs inte när det är trångt om plats, vilket också är exakt det som gör mig lätt kluven till Stockholms skärgård. Det är så fantastiskt vackert men också så galet överbefolkat under somrarna, så detta var en perfekt tid att vara där.
 
 
Oavsett så ser ingången faktiskt riktigt spännande ut!
 
 
 
 
 

 
 
 
Efter en massa lek och bus, käkade vi lunch och rullade sen vidare mot nya mål, dvs bastun som sambon prompt skulle nyttja till kvällen....
 
Jag hade inte en susning om vart vi skulle, men sambon, han visste, han!
 
 
 
 
Alltså, detta var ju oerhört unikt och skärgårdigt, men dessvärre helt fel. Jag tackar högre makter, att jag fick sambon att ringa och dubbelkolla - annars hade vi suttit där, i annans egendom, lite senare denna dag och blottat vår lekamen.... Hade i och för sig inte varit ett dugg förvånande!
 
Efter ett kortare pit stop på hemmaplan, bar det av - igen - per cykel, till Dansbanan (öns restaurang) för middag.
 
 
Lika bedårandet, det också, men döm av vår förvåning, då en kvinna kliver ut på trappan och tjoar: Men Lena, vad länge sen!!!!! Det visade sig vara f d grannens svägerska, som numera är sambo med restaurangägaren på Arholma. Jag har slutat förvånas - inget konstigt alls att just hon befann sig just där, och att just jag råkade befinna mig där för första gången i mitt liv....
 
 
 
 
Detta innebar såklart att vi blev majestätiskt omhändertagna och hade ett par mysiga timmar på den gamla Dansbanan. Dom har som mål att ha nöjda och mätta kunder - tror ni dom lyckas?! Hihi!
 
Nu skulle man kunna tro att dagen var slut, men icke! Bastubadet väntade, som ni uppmärksamma läsare säkert noterat. Kalla mig gärna feg, men jag hade inte en endaste plan i världen att kombinera något bastubad med dopp i havet. Det innebar såklart att det heller inte blev någon bastu för min del, då jag tycker att det känns lite märkligt att klä av mig alla kläder, för att krypa in i en bastu, svettas en hel del och sen klä på mig igen...
 
 
 
 
 
Nu behöver man ju inte bada bastu och plumsa runt i ett hav som är sisådär 4 grader varmt, för att ha det bra.
 
 
 
 
 
Drama följer sin älskade husses bravader.....
 
 
....medan Kruten och jag myser i bastudelen.
 
 
 
Det var en härlig stund - liksom känslan då vi kom hem och fick krypa ner i sängarna med rosenlakan!
 
Och så var det söndag.....
 
Jag hade tänkt sova en stund, vilket jag tror att åtminstone Krut också hade tänkt, men sambon har gått in i en ny fas i livet, och är numera uppe med tuppen. Efter frukosten, var det uppställning vid cyklarna för nya äventyr.
 
 
Idag bar det iväg söderut och vi hittade ännu fler fina vägar och vackra vyer.
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu börjar vi närma oss kyrkan och då får man skärpa till sig en aning....
 
 
 
 
Så oerhört vackert!
 
 
Nästa mål är Arholma båk.
 
 
 
 
Men först en liten titt kring lotsen....
 
 
Tro nu inte att det räckte med att cykla som en tok runt ön i dagarna två. Nejdå, det skulle såklart klättras också!
 
 
Båken....
 
 
....med helt okej utsikt! Fniss!
 
Vid det här laget var i alla fall jag mer än nöjd med dom fysiska aktiviteterna, och vi fräste tillbaka till Bull-August för lite lunch innan hemfärd.
 
Väl ombord på båten, kändes livet sådär extrabra igen! Jag älskar att åka båt!!!!
 
 
 
Sambon ser ut att ha haft en riktig toppenhelg! Blink, blink!
 
 
 
Två väldigt trötta individer! Drama är dessutom lite extra lerinpackad efter ett av alla bad.....
 
 
Tack och hej, leverpastej, för denna gång Arholma! Det känns som om vi, alldeles säkert, kommer tillbaka i höst - när sommargästerna har åkt hem.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Jessica Rönnberg:

skriven

Då vill vi nog hänga med er Lena. Hur mysigt som helst.

Kommentera här: