I gamla, vanliga gängor igen = HÄRLIGT!

Blev plötsligt och oväntat ledig idag, varpå Sofia och jag lastade in alla fyrbenta och drog ner till brukshundklubben i Rättvik och mina favoritspårmarker. En alldeles utmärkt dag att träna hund, då det var lite svalare och duggregn till och från.

Vi började med att lägga varsitt spår till Elsa och Drama - där Sofia skötte Elsas helt på egen hand och jag kunde fokusera på Drama. Vi har ju inte spårat ihjäl oss direkt på semestern....

Därefter åkte vi till klubben och körde lydnad. Kan säga att det blev många glada skratt! Xtra for som ett skållat troll och gjorde det mesta Sofia bad henne om - gärna innan det kom på tal, så att säga. Nu ska jag inte babbla om Xtra - det får dottern sköta på sin blogg - men jag måste säga att det är en underbar liten hund. Hon och Sofia kommer att ha mycket roligt tillsammans, det är en sak som är säker!


Om Drama är uppfödd på kärnbränsle, så är denna lilla "skit" absolut uppfödd på raketbränsle!

Drama och körde mycket fritt följ, ställande, läggande, budföring och inkallning. Hon är så sjukt duktig att man får rysningar. Här har vi inga problem med någon bristande hörsel inte! Vi kör tecken, lek och ögonkontakt och det går som tåget! Skryt? Nä, men ganska stolt är jag, det måste jag medge. Hon är totalfokuserad på apellplanen, mattes prinsessa.



Inkallning....



....med....



....ställande! Duktig Drama!!!!

Eller som jag tänkte när jag såg nedanstående bild... Vad sjutton, tränade jag inte inkallning?????



Alltså, måste verkligen prata med Anna om detta - jag har nog missförstått alltihop... Men sen kom jag ju på att det är belöning och kong!

Även kära Elsa "dammades av" på lydnadsplanen och var så ruskigt pigg och skojfrisk - speciellt när det gällde inkallning och budföring. Undrar just varför hon gillar dom momenten så mycket!? ;)



Ytterligare en inkallning med ställande. Underbar bildserie, om ni frågar mig! Här kommer hon....





....Gårdvarens When I kiss the Teacher.....


.....och framdelen har egentligen stannat, men bakdelen trycker på av den höga farten....



....så!



Som avslutning - bus med matte!



Efter detta intog dottern och jag lunchen i bilen, eftersom det började regna småspik, men det var också mysigt. Och när det var färdigt, var det time att gå E:s och D:s spår, så vi kajkade runt till nästa väg med bilen och Sofia tog sig verkade an med Elsa.




Under tiden hängde Drama och jag vid bilen och väntade med spänning på hur det hela skulle gå.




Så småningom dök denna individ upp, med spårlina, snitslar och godisburkar - trött, men nöjd....





...och hack i häl kommer en galet glad Elsa! Två apporter in - en missad - och ett slut! Härligt, med tanke på spårkonditionen och ny spårläggare.


Och så var lilla fröken Fis tur att ge sig ut i spåret. Jag är ju så himla bortskämd med att hon spårar fantastiskt, vilket läget kanske inte var idag. Lite svajigt i starten och lite okoncentrerat, men periodvis lika bra som vanligt. Alla apporter in plus slut!




Schyssss, arbete pågår.




Och så lek förstås.


När Drama var klar, körde vi två små personspår med Xtra. Sofia skubbade iväg och gömde sig, medan jag stod kvar med åkerspöket. Hon älskar sin matte och vill aldrig vara med mormor! Nåväl, när dottern var ur synhåll, "släppte jag på" pluttan. Naturligtvis sprang hon mest till en början, men sen körde hon faktiskt ner liten näsa och hittade matte! Så himla gullig och så himla duktig! Andra spåret gick dessutom ännu bättre, så det där kommer att bli kanon!

Tack Sofia, för en jättehärlig dag tillsammans med våra hundar. Och jag vill verkligen ge dig en stooooor komplimang för ditt arbete med Xtra. Du har både förvånat mig och gjort mig glad!

När vi kom hem till huset, visade det sig att en kran i badrummet hade gett upp, och det strilade så vackert ner på golvet, via toalettstolen. Suck, suck, dubbelsuck! Men här är bollarna korta, så när grannen Fia tittade in, passade hon på att tipsa om närliggande rörmokare och efter ca 15 minuter var problemet löst, till det facila priset av 200 spänn.

Nu är det banne mig kväll och filmtajm. Jag tipsar er alla om att hålla ett öga på Sofia och Xtras liv och leverne - www.sofiaslillaxtra.blogg.se



1 Anna:

skriven

Underbar läsning som vanligt med härliga foton(japp kom en tår el två). Saknar er !!!!!



Kram

2 Kricko:

skriven

Hejaan Lena!



Vad synd att jag inte visste att du var på klubben och tränade och la spår!!! Det hade jag gärna gjort. Behöver verkligen komma igång med framför allt Denice. Båda hundarna var duktiga idag då vi tränade.

Ska du inte komma och ställa i Rättvik 22 aug?

Vad var det för liten skrutt jag såg du hade var det en Borderterrier. Är det dotterns hund?



Hör av dig igen när du är uppe!



Kram Kricko

3 Björn:

skriven

Vad härligt ni har det saknar er !! Puss B

Kommentera här: