Bara lite funderingar såhär över frukosttéet...

Kan eventuellt vara så, att jag håller på att lära mig litegrann i ämnet "ta hand om mig själv bättre", vilket ju har varit ganska klurigt under åren. Denna kombination med att vilja och kunna, och att omedelbart därpå anse att det även måste göras, har ju varit min hetast, glödande ledstjärna genom hela livet. Jag blir engagerad och far iväg och det hela slutar, allt som oftast, med att jag blir ganska slutkörd.
 
Nåväl, nu har jag i alla fall tagit två dagars semester - because I´m worth it - eftersom jag jobbade ett extradygn i helgen. Brukar ju fräsa på med både två och tre veckor utan ledighet ibland, och det är faktiskt inte att rekommendera i långa loppet.
 
Jag är väldigt duktig på att njuta av sån´a här dagar, ska ni veta! Det är inte tal om att städa/tvätta ikapp, göra långkok, rensa uteplatsen eller andra "måsten"! Tvärtom, jag gör allt det där som inte blir av annars - ligger i soffan och glor på en massa filmer som sambon och jag inte enas kring, sover länge, äter långfrukost, tar promenader på nya platser och umgås med Släkten-är-värst på dom allra mest kvalitativa sätt. Ibland, som igår t ex, så är det så extralyxigt att dottern är ledig och då brukar vi passa på att hänga = allra bästa dagarna!
 
Ganska naturligt, antar jag, så funderar jag en del kring det här med att bli äldre. Det finns ju både för- och nackdelar, så att säga... Jag tycker att den största nackdelen, är att kroppen som sviker en litegrann. Lederna blir stelare, personligen har jag ju mycket problem med hela min vänstra sida efter bröstcanceroperationen för flera år sen, orken är inte riktigt lika stor som tidigare osv. Det är naturligtvis begränsande, vilket är något som jag har svårt att acceptera. Jag är van att "hugga i" och göra saker själv och gillar inte att behöva be om hjälp.
 
Däremot så tycker jag att det har en mängd fördelar också - detta med att bli äldre! Vi bor i en port, där tre familjer har lyckats "skramla ihop" 11 - ja, ni läste rätt - barn!!!! När jag ser dessa föräldrar jaga till skolor, träningar, släpa matkassar, kånka barnvagnar, packa in och packa ur i evigheters evigheter, så är det inte alls svårt att minnas sina egna småbarnsår och känslan av alltid ligga efter, så att säga. Personligen var jag alltid tokstressad och fullkomligt slut som artist - och detta trots att mina barn naturligtvis var världens åttonde underverk.... Hihi!
 
Ytterligare en fördel, är att jag faktiskt kan ägna mig åt mitt/mina arbeten i hyfsad lugn och ro, och det är inte hela världen om jag blir kvar en halvtimme hit eller dit, eftersom det inte är något som totalrasar på hemmaplan.
 
Och den absolut största fördelen av alla, för min del, är såklart att jag kan "grotta ner mig" i det roligaste jag vet - hunderiet - utan att det påverkar mitt övriga liv i någon större utsträckning!
 
Allting har sin tid, och nu är det min! Och vet ni, just nu sprack det upp på den gråa himlen och solen tittar fram - det får bli en hundprommis, helt enkelt! Ha det gott!
 
 
1 Carina:

skriven

Klokt o bra, både dina ord och att du tar bättre hand om dig. Bröstcancer? Det visste jag inte. När var det?
Ytterligare en fördel med att bli äldre tycker jag är att det inte blir så himla viktigt vad andra tycker och tänker. Man tar det lite lugnare helt enkelt, orkar inte hetsa upp sig över det ena och det andra.
Ha det fortsatt skönt!
Kram Carina

Kommentera här: