Så jäkla härliga dagar!!!!

Hjärtat känns lätt och jag njuter verkligen av dessa soliga, lediga dagar som är fyllda med rolig hundträning och umgänge med vänner och bekanta! Att hunderiet har öppnat en helt ny värld, är det ingen tvekan om. Jag är lyckligt "nerlusad" med trevliga bekantskaper genom mitt stora intresse och att numera kunna frossa i det ena roligare än det andra, är verkligen en ynnest!
 
Idag är det ju söndag, och då står IPO på schemat. Detta sker, än så länge, i ett superbt ridhus i Sorunda, omgivet av åkrar åt alla håll och kanter - som gjorda för spår, liksom. Fick sällskap av min gulliga dotter, som ju ändå skulle hämta ohyrorna samt Peter och Yeppe (som jag tror var lite nyfiken på IPO-träningen). Vi lade spår åt alla håll och kanter och "i väntan på", körde vi lydnad i mikroformat. Dvs, dottern tränade lite position med lille Raffepaffe och lite rally med en olydig Xtra. Om Sofia håller huvudet kallt och har lugnet i behåll, kommer det bli kanoners med Ralph - ang matronan, så kan hon redan men det beror på om hon vill....
 
Under tiden passade jag på att köra stadga med Krut - igen - dvs han skulle ligga där han blivit lagd och så var det bra med det! Till hans försvar, måste jag ändå säga att han skötte sig utmärkt!
 
Ralph var först ut på spåret (har tyvärr inga foton då jag fotade med dotterns kamera) och jobbade skitfint! Första gången på fält och mycket fint arbete! Xtra gick också bra, men hade tydligen varit lite, lite slarvig - men jag vet att hon kan!
 
Sen var det time för Yeppe och Peter. Jag hade lagt ett vinklat spår på fält, med ett slut, och det var nyttigt för Peter att inte ha en aning om vart dom skulle ta vägen! Yeppe var superduktig, jobbade och slet och vinklade - hela tiden med viftande svans. Jätteroligt att se!
 
 
Blir det något spår eller....?!
 
 
 
Jodå, spår blev det och slutet hittades!

 
Nöjd Yeppe efter bra arbete!
 
Sist ut var liten Drakmoster, alltid lika spänstig och rapp, och så himla nyttigt med spår som är lagda av andra. Eftersom jag är total obegåvad med lokalsinne och god överblick gällande just den här typen av arbete, blir jag alltid lätt stressad av att inte ha koll. Nu är det ju så turligt, att det är just det jag heller inte ska ha! Drama har ju det, liksom...
 
 
 
 
Utan Drama, inget spår - det är en sak som är säker!!!!
 
Nu inträdde äntligen stunden, då vi skulle fika, käka den där mackan, sitta still i några minuter och njuta av solen, innan IPO-träningen började. Men varför trodde vi att det skulle funka - jag var ju med?! Inte då, rätt som det var hade hela träningsgänget rasslat in på plan, startlista hade gjorts, jag hade köpt en lina och så var det dags att börja! Dagen till ära, hade skyddsärmen tvättats och jag hade inte ens lyckats få på själva skyddet....
 
 
Säger bara - tack och lov för manligt sällskap! Ser framför mig hur dottern och jag hade fixat detta (det är betydligt kämpigare än man tror, kan jag hinta om)!
 
Nåväl, såsmåningom blev det lille Krut´s tur och dagens fokus låg huvudsakligen på att bita. Kan låta märkligt, men själva tanken med IPO är ju att hunden ska bita ordentligt i skyddsärmen! Krut biter (hårt fick jag veta av Jimmy idag), men tycker att det är lite jobbigt att "titta figgen i ögonen" och sätta tänderna i mitten på ärmen. Han fuskar en del och greppar gärna lägre/högre på ärmen. Han är ju ingen tuffing, Kruten, så träning krävs...  Å andra sidan, som Niklas sa, jobbigt problem med en lydig hund!
 
 
 
 
 
 
Summa summarum, så var dagens pass riktigt bra (rätta mig om jag har fel) och det kändes som om vi kom en bit på väg. Ang just lydnaden, så måste jag nog ändock säga att jag är nöjd och glad med Krutens förighet. Betänk att jag är dryga 150 cm hög, snart 55 år gammal - Krut är knappt 2 år, väger 38 kg och besitter inte en endaste jäkla krämpa! Utan lydnad hade vi inte blivit långlivade på någon IPO-träning, det är en sak som är säker!
 
Avslutade detta nätta pass, med en prommis med dotter och alla hundar, där vi dessutom "sprang ihop" med Kerstin och underbara Alba! Hoppas och tror att vi kan ses lite mer "på riktigt" inom kort.
 
 
Nu är det definitivt tack och adjö hos cirkus Törnqvist. Återkommer eventuellt vid senare tillfälle! <3
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Carolin:

skriven

Vilken härlig dag!!

Kommentera här: