Skyddsläger för Frida/Jonas Wallén - regi KullaGullas kennel.

Hade ju den osannolika turen att få en reservplats på Lotta´s kennelläger, som bestod av två dagars fullkomligt galet bra träning för Frida och Jonas Wallén. Alltså, jag har många duktiga och kunniga hundmänniskor i min närhet, men har nog aldrig stött på maken till professionalitet i kombination med ödmjukhet och engagemang! Jag är naturligtvis fullkomligt med på att det är ett arbete för dom, vi betalar för att få lära oss - men det kan aldrig ta bort sättet att bemöta en människa och/eller (som i detta fall) en hund! Idéerna tog aldrig slut - och uppenbarligen inte orken heller - och vi alla åkte hem med stora, nöjda leenden på våra sönderbrända läppar. Underbart är nästan ett klent ord i sammanhanget (och nej, jag är inte mutad)!
 
För min och Släkten-är-värst´s del, så började det inte helt optimalt, då liten Drakmoster tyckte att det var lämpligt att gå in i höglöp exakt när vi satte oss i bilen mot Dala-Floda. Hade det på känn, men i slutet mot veckan verkade det ändock lugnt, och jag hoppades på lite flyt - varför jag nu gjorde det... Sen visade det sig ändå att jag var begåvad med helt osannolik tur, då kära, rara, snälla Marren tog Kruten under sina vingar, nattetid, och detsamma med Drama, dagtid, då hon kunde hänga i Marren´s bil. Annars hade det nog knappast funkat, faktiskt. Det belönade vi (läs Släkten-är-värst) med att Marren fick dålig nattsömn pga KK och hennes fina burväska gick sönder pga Drakmoster. Stackars, stackars Marren.... <3
 
När man är på läger, står inte sena mornar överst på listan, så klockan ringde redan kl 6.00 och då vidtog rastning av allehanda fyrbenta typer. Därefter bar det iväg till Dala-Gagnef BK för kick-off. Jätteroligt att äntligen få träffa Lotta live, eftersom vi bara "känner varandra" via Fejjan och jätteskoj att träffa alla andra trevliga prickar (som jag inte alls kände sen tidigare).
 
Vi startade med presentation av oss själva och våra hundar, vilket jag tycker är ett suveränt upplägg. Dels är det skönt att få sin egen "taltid", att, i lugn och ro, få prata om sina tankar och funderingar kring vad man vill/tror/tänker kring träningen och hunden - dels är det nyttigt och givande att lyssna på dom andra deltagarnas tänk och ev frågor.
 
Krut och jag gick ut som första ekipage, och jag blir ju alltid lite nervös när jag ska tittas på - fast egentligen var det nog Kruten som skulle beskådas. Fokus låg på bettet och viljan att äga ärmen och nu kör jag bara på med foton - har precis hur många som helst!
 
 
 
 
 
 
 
Nog märks det allt litegrann att, framför allt jag, tränar skydd regelbundet. Normalt sett är jag ju som ett totalt ufoi nya träningssituationer, men riktigt så illa var det inte nu. 
 
 
Duktig Krut!
 
 
 
 
 
Men det går ju inte att sticka under stol med (vad är det förresten för ett jäkla uttryck), att det kändes jäkligt tryggt ochstabilt, när Frida ryckte in och fick lite fart på både mig och Kruten. Under hennes och Jonas fasta hand, blev det ett bra avslut på lördagens arbetspass. Sketakul, ju!
 
 
Stolt Krut på väg till bilen med skyddsärm och matte!
 
 
Nu jäklar, ska jag ta dig, säger Lynx och sätter fart efter Jonas!
 
 
Gänget!
 
 
Catta och Joyce - vilka härliga brudar!
 
 
Joyce och Jonas!
 
 
Cissi och Jango efter ett lyckat pass.
 
 
Lite vätskekontroll innan nästa jycke. Märkligt att det lyckades bli sisådär en 28-30 grader varmt just den här helgen....
 
 
Man ska nog inte låta sig luras av Zumo´s lite layd back-stajl....
 
 
 
....för jäklar i havet, vilket tryck det var i den gossen. Det är bara att gratulera gulliga Malin till en bra hund!
 
 
 
 
Mulle Meck utvecklades jättefint under helgen och jag tror att Lotta var jättenöjd med grabbhalvans arbete.
 
 
Faster och Cissi myser lite i solgasset.
 
 
Lägrets yngsta deltagare...
 
 
 
 
 
Mulle´s brorsa Maxx, var också het på gröten, och både han och husse - som provfiggade lite - åkte nog hem med en massa nytt att tänka på!
 
Framåt sen eftermiddag var alla vi deltagare typ sönderkokta i värmen (hur Jonas och Frida kände sig, törs jag inte ens tänka på), och efter en god och trevlig gemensam middag på Floda´s thaikrog, drog oss Marren och jag tillbaka till metropolen Mockfjärd och vandrarhemmet. Vi avrundade dagen med att "slå runt" på en flaska vin och sen var det tack och god natt - i alla fall för Drakmoster och mig. Stackars Marren sov nog inte så värst bra, eftersom hon delade kupé med KK (ni vet, Kåte Krut)....
 

Sov gott, Mockfjärd!
 
Och alldeles strax därpå, så var det söndag faktiskt....
 
Denna dag anslöt även Emma med familj, vilket var ett extra plus. Stackars Emma hade hamnat på sjukan en natt pga allergireaktion och missat hela lördagen, men hon och Gast fick mycket nyttigt gjort i alla fall och det var ju bra!
 
Dagen startade med att Frida och Best visade en IPO l, vilket var både roligt och rörande.
 
 
Best, 10 år gammal, men still going strong - utan någon som helst tvekan!
 
 
 
Ett sammansvetsat gäng!
 
För egen del hade jag funderat lite och bestämt mig för att Krut och jag verkligen skulle göra vårt allra, allra bästa, trots löptikar och lite allmänt rörigt, och så fick det bli!
 
 
Där ligger han på laddning, lilla hjärtat!
 
 
Fick mycket beröm för vår fina lydnad, vilket såklart värmer.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det som slog mig under helgen, då jag studerade Frida och Jonas arbete med hundarna, var speciellt det faktum, att dom nästan aldrig var stilla. Dom sprang, dom kampade, dom agerade (det var som ett skådespel periodvis) och dom var oavbrutet aktiva! Det tjoades och peppades och instruerades om linor hit och linor dit, arbeta dig framåt i linan, håll i, släpp efter osv, osv, osv exakt hela tiden och det var ett makalöst teamwork kring hunden.
 
Krut gjorde jättefina framsteg och jag känner mig mer säker på hur jag kan stötta och hjälpa honom. Sen är det kanske så, att skyddet inte är mitt förstahandsval inom hunderiet - delvis pga tilltagande ålder, klen rygg och allmän osmidighet - men ni känner ju mig! Jag kommer inte att ge mig, förrän jag ligger med näsan i vädret och det finns alldeles för mycket roliga saker att prova på!!!
 
Kan bara rikta ett stort, stort tack till både arrangör och instruktörer, för en helt fantastiskt givande helg! Som sagt, Lotta, jag bokar redan en plats till nästa års läger!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: