Det ljuvliga livet på landet....

....är kanske inte alltid, allt igenom, mysigt och gosigt, trots att det är den absolut mest självklara känslan när jag tänker på Dalarna och Furudal och huset! Släkten-är-värst och jag kom upp i söndags kväll, väl förberedda (i alla fall jag) på att det var rent snuskigt kallt, i runda slängar mins 24 grader. Men bästa grannarna, Bettan och Per, hade satt på värmen, och det kan jag konstatera: Vilken jäkla tur!!!!! Annars vet jag inte hur det hade gått, faktiskt.
 
Hundarna meddelade ganska omgående, att gå ut var det faktiskt knappt tal om, och för att förtydliga det hela, så stod dom och lyfte tassarna i fyrtakt, vid ytterdörren. I ärlighetens namn, så var vi helt överens, och efter att ha snubblat omkring, i mörkret, över diverse eldkorgar, vattenslangsvindor, grillar och annat löst, som sambon langat in i vedförrådet, kom jag ut med livet i behåll och en ansenlig mängd ved som kånkades in i huset.
 
 
 
 
Gårdagen gick åt till att få lite styr på livet, rent allmänt, och glädjande nog, sjönk temperaturen och jag kunde sitta på kökstrappan och njuta av en liten whiskey på eftermiddagen.
 
Imorse var det rent klent med kylan och vi tillbringade dagen med snöskottning, besök i den lokala ICA-butiken och promenad/bus på Skattungen.
 
 
Vägen till Sandnäs är sig inte alldeles lik.....
 
 
Skattungen breder ut sig - lika vacker i vinter-som sommarskrud!
 
 
 
 
Och så dom där två..... Ord överflödiga faktiskt!
 
 
Tog även en liten tur genom bruket, och den vackra crêpe-midsommarstången såg faktiskt lite ynklig och övergiven ut.
 
 
Herrgården var, å andra sidan, fantastisk!
 
Väl hemma igen, hade huset antagit en rent behaglig värme - i alla fall i jämförelse - och jag tror att jag ska göra som dom fyrbenta......
 
 
......ta mig en liten powernap, innan det bär av till Rättvik för hämtning av sambon, som kommer med tåget. Ska försöka göra som Drama, och sova med lite stil.....
 
 
....till skillnad mot denna typ, som tror att alla uppskattar hans diskreta närvaro (vilket naturligtvis är helt sant, dessutom)!
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Jessica Rönnberg:

skriven

så mysigt ni kommer få. Gott nytt år på dig/ er. Ett halvår kvar till midsommar. KRAM🎆🎇❤️ Jessica
PS Uffe hälsar DS

Kommentera här: