Det är sån´t här man måste minnas när livet känns surt!

Vet ni, att jag älskar just påskhelgen! Det är en alldeles speciell känsla, tycker jag. Våren är på gång, vädret är ofta fullkomligt strålande, känslan av att vara ledig i ganska många dagar.... Ja, det är verkligen många bra saker med påsken!
 
Igår kände vi att vi ville smita iväg lite från själva "innerstan" här i Furudal, eftersom långfredagen tydligen är en dag där man, av tradition, samlas på isen, pimplar, partajar och liksom firar in påskhelgen. Istället gjorde vi vår klassiker och packade ryggan full med korvar, den självklara engångsgrillen, några öl, tog på oss storstövlarna och Rocken. Därefter traskade vi iväg till vårt absoluta favoritbadställe - Sandnäsudden (dock ej för att bada).
 
  
 
Det är inte så trångt här på landet.
 
 
Stranden var sig inte alldeles lik kanske, men fjällen långt där borta såg lika härliga ut som vanligt!
 
Att sambon och jag har det bra här på landet, vittnar jag ju om typ hela tiden, här på bloggen, men det finns två som har det ännu bättre. Just precis, Humle och Dumle aka Släkten-är-värst aka Drama och Krut! Dom är fria och dom är så lyckliga att hundägarhjärtat svämmar över av både förnöjsamhet  och glädje för deras skull.
 
 
Vänta - vi behöver en gren! Husse!!!!
 
 
Husse är lydig, så han ger sig omedelbart ut på grenjakt, medan....
 
 
....ohyrorna obekymrat leker vidare.
 
 
 
Japp, där kom det en gren - eller ett mindre träd - farande. Drama är såklart snabbast (och jaa, Anna, hon kan faktiskt nästan flyga)!
 
 
Krut har lärt sig att det är lämpligt att inta en något avvaktande attityd gentemot moster - men bara till en början! Nu ska hon minsann få!!!!
 
Eftersom sambon och jag umgås med dom fyrbenta på detta aktiva sätt, när vi har sån´a här dagar tillsammans, så blir man både fysiskt nöjd (för att uttrycka sig milt) och hungrig. Idag var det min tur att stå för grillningen av den beryktade korven från Siljans Chark.
 
 
 
Men vänta nu - var det inte jag som skulle grilla?! Haha, ser dessutom att min fantastiska Rock, gör att mina ben (som redan är ganska korta) försvinner totalt. Underbart! Men att det är mysigt, går i alla fall inte att ta miste på!
 
När det började närma sig "hemdags", valde vi att gena över Skattungen en bra bit. Det är faktiskt fascinerande att kunna gå på sjöbotten (eftersom det är så långgrunt) - hela omgivningen ser annorlunda ut ur ett annan perspektiv.
 
 
Sambon och Släkten-är-värst mitt ute på sjön Skattungen.
 
 
Vid udden brukar vi bada sommartid.
 
 
Det var så vackert, så jag tror att Jesus valde att återuppstå några dagar för tidigt.... Okej, okej, jag ber om yttersta ursäkt om jag där råkade trampa i det berömda klaveret. Men lite humor har väl aldrig skadat, eller?!
 
Efter cirkus fem timmars bortavaro, stapplade vi in härhemma och Drama och Krut slocknade inom sisådär 10 min medan jag själv halvsov framför Crocodile Dundee. Förmodar att det är just detta, som är att liksom "vara ledig" - och i så fall är det helt ljuvligt.
 
Nu är det morgon, klockan är nio, jag har varit uppe sen sju och njutit av tystnaden och lugnet. Dags att väcka sambo och hundar - idag blir det en tur till Rättvik. Glad Påsk, allesammans!
 
 
 
 
 
1 Carina:

skriven

Det både låter och ser fantastiskt ut. Snacka om livskvalité. Glad påsk, själv:)
Kram Carina

Svar: Det är huvudet på spiken, Carina!Kram
Lena Törnqvist

Kommentera här: