Man måste liksom våga prova....

....och det är precis det jag gör den här sommaren (också ska kanske tilläggas, då jag har provat en massa grejer dom senaste sex somrarna)! Har ju fått den fantastiska möjligheten att hjälpa Kerstin lite på Vidablick, vilket är helt unikt för en storstadsbrutta som jag. Att få tillbringa några dagar här och där, i denna unika miljö, är otroligt lyxigt om man heter Lena, och det är ju precis det jag gör!
 
Häromkvällen var det besök av Caféorkestern, som spelade både det ena och det andra, med utsikten som bakgrund. Jag, som älskar vidderna, blir nästan religiös på kuppen - men bara nästan!
 
 
Typ världens gladaste spelmansgäng!
 
 
Är det inte helt underbart?!
 
 
Och så vidderna. då ra´..... Går liksom inte av för hackor, precis!
 
Släkten-är-värst är självklart med vid dessa tillfällen, så även Kerstins hundar - i synnerhet Blaze.
 
 
Lika bra att sova i väntan på något roligare!
 
       
 
Knoppade över på vandrarhemmet, vilket var rent mysigt. Jag i ena sängen och Släkten-är-värst i den andra, och Kerstin och Blaze i rummet bredvid.
 
Väl hemma igår, var jag rätt så nöjd och tänkte mig ett stilla telefonsamtal med uppfödare Anders i sommarkvällens tysthet (visserligen tillsammans med myggen, men ändock)...
 

Håll med om att det ser lockande ut, men vad tror ni hände?!
 
 
Jo men visst, med moster i täten, körde Släkten-är-värst megarace runt trädgårdsmöblerna, såklart....
 
 
'
 
......och systersonen är inte sen att hänga på! Uppfödaren undrade vad sjutton jag höll på med, eftersom jag lät så ofokuserad, men nu kanske viss förståelse visas! Men visst, dom är ju sjukligt glada, nöjda och aktiva!
 
Efter en god natts sömn, alt nerklubbad, var vi redo för en ny dag. Denna skulle startas med lydnadsträning på Nedansiljans BK (numera min hemmaklubb). Kan tyckas märkligt, men nu har jag verkligen landat i att det är den, tveklöst, trevligaste brukshundklubben jag har varit på! Har nämnt det förut, men gör det gärna igen: Om alla brukshundklubbar gick på charmkurs hos Nedansiljan, så skulle dom antagligen få fler nya medlemmar! Att "kosta på sig" att ha en elittrupp på sin hemmaklubb, är det inte många som "har råd med", eftersom det ofta är människor som inte är så pigga på att ta emot nya, lite mer okunniga hundägare...
 
Nåväl, mötte upp Linda och Ida strax efter 9, och vi körde igenom respektive lydnadsklass. Vi ska, alla tre, tävla på tisdag, och lite mer övning ger förhoppningsvis mer färdighet!
 
 
 
 
Min nya kärlek - Jersey!? Det måste vara den allra sötaste, lilla beagle jag nånsin har sett!
 
 
 
 
Ida och Rover körde lydnadsklass ll, och han var så duktig, the old man! :)
 
Därefter fick jag ytterligare sällskap av Carina och Siba, så det var fullt ös hela förmiddagen.
 
För egen del tränade jag självklart lydnadsklass l med Krut, och återigen blev jag påmind om hur ung han är. Ida råkade klappa i händerna vid ett tillfälle, och då hade Spindeltarzan jättesvårt att släppa fokus på henne. Annars gör han ju momenten riktigt fint, rent allmänt - är bara så jädrans lättstörd. Har nu bestämt med mig själv, att det blir inget hälsande på vare sig den ena eller den andra, då det är träning (gäller såklart tävling i ännu högre grad)! Då är det enbart Krut och jag som gäller! Han är ung, ivrig och högtempererad - varenda grej kan bli en störning om det vill sig illa.
 
Då vi blev ensamma, passade jag på att nöta linförighet, läggande och ställande lite extra, och då gick han superfint, min älskade Krut!
 
Med fröken Fis, blev det fokus på fritt följ, hopp, stegen och A-hindret. Alltså, hon är ju mer vild än tam, den där madamen!!!! Allt gör hon med liv och lust och i ungefär 700 blås! Kunde hon skratta högt, så är jag helt säker på att hon skulle göra det! Inget räds hon, inget grubblar hon över - det är verkligen fullt ös, medvetslös! Kommer på mig att konstant le/skratta när jag tränar med Drama, och det håller på att bli detsamma med Kruten! Underbara, stabila, arbetsvilliga och trygga hundar är det, ta mig tusan! <3
 
Efter detta passade jag på att köpa mig en fön (minns inte när jag ägde en sån senast), några nya tröjor och x antal tuggben och därefter tillbaka till Furudal. Eftermiddagen har tillbringats i hemmets lugna vrå, tillsammans med tvättmaskinen, två trötta hundar och lite blomvattning (där, i och för sig, Krut var högst delaktig). Kvällen kommer att bli extremt lugn och tidig. Imorgon kommer Annika och träning väntar - igen!!!! Kuuuuuligt!!!!
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Anna:

skriven

Tror helt enkelt att de hjälper er ta bort lite ogräs runt uteplatsen ;)

Svar: Vad bra att du sa det! Jag fattade ju inte!
Lena Törnqvist

2 Fru Ordförande // Carolin:

skriven

Som ordförande för denna eminenta klubb kan jag bara, å minamedlemmars vägnar, suga åt mig av berömmet!

Var det ni som glömt koner? Fyra "rut-koner" stod kvar när jag var där förut ikväll!

Vi ses på tisdag om inte förr! Jag tränar iof en vända på måndag kväll!

Kram på dig!

Svar: Nu är ju jag också medlem, så jag gör mitt bästa att vara trevlig och social! Vill ju inte dra ner ryktet för klubben, bara för att jag är från Stockholm! :)Kramis
Lena Törnqvist

Kommentera här: