Åh, vilken mysdag med lyckad träning och trevligt sällskap!

Efter allt umgänge på hemmaplan, var det äntligen dags för lite hundaktiviteter igen och vi skulle ses, ett gäng på Rättviks BK. Jag är så sjukt glad över mina "hundkontakter", som även är goda vänner, här uppe i Dalarna, och jag önskar att jag alltid kunde träna i Rättvik! Har nog nämnt det förut, men det är sannolikt den trevligaste brukshundklubb (Flen ligger på delad förstaplats) jag någonsin har besökt. Heder åt er, alla medlemmar, för ert öppna och välkomnande bemötande! Synd att man inte kan skicka ett gäng av Stockholms BK:n på charmkurs till er....

Vi hade vädrets makter med oss och slapp hällregnet från gårdagen, vilket var skönt. Det är ju sådär att träna hund i ösregn, tycker jag. Sen vet jag att många tycker att det också är nödvändigt, men jag hör inte till den kategorin. Jag gör det, om jag måste, men avstår gärna om jag kan välja. Hur som helst, så var det tänkt att spåra lite och träna lite lydnad, så Bitte, Gunilla och jag började med att lägga spår. Jag valde att spåra med Elsa idag och gick ett litet småklurigt spår, med ett gäng oväntade apporter. Hon var verkligen på hugget och jobbade sig fram med viftande svans. Tyckte att det var liiiite konstigt att matte hade lagt ut bl a en blyertspenna och en kork, men spårar man så gör man och grejerna "kom in" och slutet hittades. :)




Tyvärr är bilden suddig, men det är knepigt att både sköta lina och kamera.... Men nog syns det att hon myser där i blåbärsriset!

Under tiden som spåren låg, så åkte vi tillbaka till klubben och tränade lydnad. Drama skulle, som vanligt, med X2000 och jag lade ner mycket tid på fotposition. Som vanligt ligger hon för långt fram, men med kopplet runt rumpan (på mig) och mycket nötande, så rättar det till sig hyfsat.



"Med språng marsch" kanske kan få snälltåget Drama att lugna ner sig lite.




Ja, kanske hjälpte det något, för här ser det ganska kontrollerat ut.





Överstelöjnant Lena Törnqvist tränar lydnad med Keeponix Drama.... Härmed ser ni: ställande, läggande och väntan på inkallning. :D



Fia och Asta tränar kontakt.



Skulle ju bara gå fram och hälsa på Fia och så lev det såhär. Men Asta är duktig och sitter kvar och tittar på spektaklet.



Belöning såklart!



Gunilla stryper antagligen mig när hon ser det här fotot, men jag måste lägga in det! Men sanningen är att både matte och Elton gjorde ett fantastiskt jobb med spår och lydnad idag.



Frazer tränar på lite - matte Bitte får inte vara med i bild. :D



Nämen titta, här står hon ju!!!!



Och så var det ju det där med fikat när man tränar hund.... Från vänster: Gunilla, Bitte, Fia och Sara.

Alltså, vi hade verkligen en så genommysig träning, och dag i allmänhet, och jag ser redan fram emot nästa gång vi kan ses. Dessutom är det upplyftande med nya bekantskaper, så ett extra tack till Gunilla och Elton!

Väl tillbaka i Furudal, var det dags att äntra campingens städförråd och det kändes inte kul i det läget. Men då ryckte min ultraschyssta sambo in och hjälpte mig med städningen!!! Har inte ord för hur tacksam jag kände mig då... Tack, tack, tack snälla älskling!

Pga allt flyt under dagen, kunde vi avsluta det hela med en härlig kväll nere vid stranden. Att Björn och Drama badar hör till vanligheten, men att Elsa sprallar runt som en dåre och dyker efter en frisbee är ytterst ovanligt! Faktum är att hon var så jäkla busig att Drama fick "strandkommendering" tills Elsa hade lekt klart. Underbart!!!!!













Tycker att bilderna talar sitt tydliga språk. Galet glada och lyckliga hundar, helt enkelt!




Och här kommer en stilstudie över "Den gamla och havet" = Elsa efter en lång stunds röjande och lekande. I love it!!!



Och sen denna myspys. Titta på Dramas ögon... :)

Syns och hörs!


Kommentera här: