Vilken mysig och hundig helg!

Det här var första helgen på länge som jag hade möjlighet att ägna två lediga dagar åt att sova, umgås och träna hund! Så jäkla trevligt har det varit!!!

Igår sov vi ut ganska ordentligt och sen packade vi in hela hydet i bilen och for iväg till F18. Där hade vi bestämt träff med Marie, Peggan och Tee och, med på köpet, fick vi även Lotta och Hector. Tog en ganska lång/långsam prommis tillsammans, och det var oerhört nyttigt för lilla Spret (= Drama) att gå tillsammans med andra, utan att bete sig! Efter lite "koncentrationsproblem" i början, hamnade alla celler på rätt ställe och vi kunde både gå fot och träna lydnad, rent allmänt utan stök och bök. Elsa, Peg och Hector hör ju till samma släkt och dom tofflade runt i allsköns ro tillsammans. Måste ju ändå säga att det är fascinerande att dom kan umgås år ut och år in utan att någonsin fräsa ifrån.....

     
   

Lotta, Peg och Hector väntar med Tee kör budföring. Björn och bruttorna. Peggan kutar järnet mot matte! Ordning och reda - Tee laddar för budföring och häääär kooommmer hon!

Efter flera sköna timmar på flygfältet och ett kort, men puttrigt samtal med Soti-matte Irene, landade vi hos Marie. Till skenet av tända ljus, satte vi oss runt den fantastiska köksön och gladde oss åt att Marie har fått rinnande vatten i köket - efter endast fyra års väntan!!!!



Medan Marie stökade runt och fixade en urgod lunch/middag, myste sambon i soffan och jag knåpade med Östra´s verksamhetsberättelse mm. Kära Fanny (grisen) bevakade sitt revir med perfekt säkerhet och höll både Björn, Elsa och Drama i schack. =)



Detta är ingen man muckar med....



Här är damerna mest upprörda över att vara på "fel sida" om gallret....



....men här har Drama fått syn på Fanny. Senast fröken Fis "sprang ihop" med denna kraftiga dam, tänkte lilla fröken äta upp värdinnan. Nu märktes det tydligt att förståndet och en viss lydnad har fastnat i skallen, för hon nöjde sig med att titta. Bra!!! Elsa har ju bott med Fanny ibland, så hon höjde inte ens ett ögonbryn.



Här sitter farmor och väntar på att jag ska komma in och sätta mig vid datorn....



Men man får ju ändå lov och säga att farmor är ganska fräsch med tanke på åldern! =))))



Och så bara måste jag lägga in en bild på Lillens fantastiska fartygslampa.

Det som gladde mig mest denna dag, var egentligen att Drama uppförde sig som den vänliga och rara lilla människa som hon är. Tikarna har inte träffats så nära på ett rejält tag och jag var inte alls säker på att prinsessan skulle bete sig, så att säga. Och med tanke på hennes gymnastiska färdigheter, så kände jag en viss tvekan inför kompostgaller, jämngammal Tee och gris. Men hon var from som en liten, oskyldig ängel (vem trodde det, liksom), och så småningom hade hon makat lite, lite på kompostgallret för att kunna ligga på övervåningen - men precis ovanför trappan. Vem kan låta bli att älska en sån´???? Elsa, den matronan, intog Peggan plats i bästa sängen och med utsikt över trappa och kök!

Idag är det söndag, förstås, och jag har fått möjlighet att köra sök med ett gäng - bl a med Anita och Lotta från styrelsen. Vi slog läger i ett jättefint naturområde vid Görvälns slott och solen strålade och värmde. Helt ljuvligt! Anita och jag började med markeringsövningar med både Aquila och Drama, samt kontaktövningar med liten Acke. Alla tre jobbade kanonbra och jag tror att vi var lika nöjda, jag och Anita.

     

Anita och hennes urtrevliga kollega Kia, hela gänget samlat för en fikapaus och så lilla Acke-man med matte.

Ja, som ni förstår, så fikade vi lite "mitt på" och sen var det dags för Aquila. Hon är ju nybörjare inom söket, men gjorde ett jättefint jobb!

  

På väg ut till figgen och sen, snyggt och prydligt, tillbaka till Anita med rullen.

Efter det så var det "time" för Drama att äntra banan. Eftersom allt går så sjukt snabbt hela tiden, så tenderar det att bli lite slarvigt ibland. Men idag var hon så duktig att jag tror att jag växte ungefär en meter! Hon jobbade superfokuserat - ut till figgen, in med rullen (hela vägen, som omväxling) och fina påvis. Jag är verkligen så himla nöjd - och lite stolt också, om jag ska vara ärlig. Det blir alltid tydligt när man tränar med "nya" personer, eftersom folk inte är vana att se en döv hund. Återigen förvånade hon omgivningen och det gör mig lite "mallig", om ni förstår vad jag menar.



Fokus.

Som en sista bonus hann jag se Lotta och Yankee göra ett skick och det var kul att hinna med. Snacka om rak motsats till min pyttelilla fröken..... ;)

  

Lotta och Yankee i aktion!

Elsa och husse har varit ute på långpromenad i det härliga vintervädret och nu knoppar hela familjen, utom jag. Tänk, att jag tycker att det finns få saker som gör mig så harmonisk som när hundarna är trötta och nöjda. Och jag är så tillfreds med helgens aktiviteter och tjejernas trevliga uppförande. Alldeles speciellt med liten D, eftersom det finns mycket humör bakom den väna fasaden och vi, hela tiden, lever med tanken om hon kan åldras tillsammans med oss eller inte. Men för varje år som går, utan fadäser, mognar hon och chanserna ökar för varje år som går.

Nåväl, tack till alla som har förgyllt min/vår helg! Hoppas att er vecka blir bra!

1 Anita, Aquila och Acke:

skriven

Fin dag! Hundarna sover och jag är glad! kram

2 Anita, Aquila och Acke:

skriven

Hoppas det var ok att jag lånade några av dina kort till min blogg...Kram

3 Emma:

skriven

eftersom min egen hundträning lyser med sin frånvaro då varken ork eller för övrigt hund finns här hemma längre så lever jag genom dig Lena! Verkar varait en underbar helg!



Livet börjar så smått återvända till Länna så jag hoppas vi kan ses nåt framöver!



Kram!

4 Anette:

skriven

Hallå tjejen!

Skönt att se att ni alla mår bra. Jo, jag har haft lika skön hundhelg som Du. Det var bra det för vi åkte på kalas till svägerskan Ingela på lördagkvällen och då låg våra hundar helt utslagna och fyllde rätt stor yta av kök, hall och vardagsrumsgolv. Och jag säger som Du det finns inget mer rogivande som när alla hundarna fått sitt och bara snusar. Kramar på dig och familjen /Anette

Kommentera här: