Så jädrans rolig språträning!

Nu är det sportlov i Stockholm med omnejd, vilket betyder sportlovsschema och annorlunda arbetstider för mig!! Det är härligt, kort sagt! Efter jobbet idag, stack Björn och jag iväg till Norrby med alla bruttorna för att spåra. Har säkert sagt det förut, men det är ett gulligt, litet ställe fullt med bra spårvägar, som snirklar och ringlar sig fram i området.

Vi startade bakifrån och började med att lägga Dramas spår. Som en liten anekdot, kan nämnas att där tydligen bor en man som inte gillar hundar, så först började hanmed att skjuta typ ettöres-smällare, medan jag lade spåret. När jag passerade hans tomt, stod där en vådlig skylt, som meddelade att alla hundskitar filmades och sedemera skulle hamna i vederbörandes brevlådor..... En så´n granne som alla vill ha!

Därefter kilade jag iväg och lade Elsas spår, för att sluta med Xtras en bit längre fram på vägen. Efter att ha lagt spåret (vilket innehöll hennes livs första spårpinnar), var det dags att gå det, och det är verkligen sjukt roligt att spåra med liten terrier! Idag började hon pipa, så fort hon kom ut ur bilen och ville liksom bara komma igång.



Men det var ju detta med den f-e spårlinan!!!! Jag fattar inte hur det kan trassla till sig varendaste gång, trots att det är jag själv som lindar ihop den och gör det rätt (men det är nog en liten fingervisning om mitt liv)...



Xtra undrar förstås när den däringa dagmatten är färdig.

Men efter lite fula och väl valda ord, kom vi iväg - med käre sambon i släptåg, som fotograf! Oh, no!!!



Hon spårar som en liten tok, underbara, lilla Xtra!



Första apporten hittad - men den var konstig och inte särskilt rolig.



Men en belöning sitter ju alltid fint, oavsett vad.....

Sammantaget så spårade nog lilla X ca 500 m och hittade på apporter och slut utan problem! Det är en riktigt duktig hund, Sofias lilla prinsessa.

Husse skulle spåra med Elsa, som minsann inte tänkte gå en meter så länge matte stod kvar vid starten. En något högröd sambo, väste att det vore bra om jag försvann (så kärleksfullt sagt, förresten) och då kändes det bäst att lyda hans råd. Men jag körde så sakta runt kurvan, att jag minsann hann se att allt såg lysande ut! ;)

I väntan på.....

      

.....ekipaget, hann jag fota en gullig busskur och en vacker, gammal stolpe till en hage.

Men till sist så dök dom upp, raringarna!



Mycket bra spårat, Elsa!!!!



Belöning och mys med husse!



Björn är tacksam att Elsa har hjälpt honom runt spåret... =)

  

Bästa belöningen är nog matte, som står därborta! Suddig, men ljuvlig bild.

Till sist var det då Dramas tur, och jag hyste inga enorma förhoppningar. Sista tidens (eller nya tiden kanske, eftersom vi just börjat efter vintern) har ju inte gått sådär ypperligt bra. Ganska ofokuserat och slarvigt, med en och annan riktig ljusglimt.



Hur tror ni själva att det går att jobba med fröken Raketbas?! Kolla in svansen...



Eller varför inte denna fantastiska och samlade väg till spårstarten?! Här kände jag mig ungefär som en av alla tecknade seriefigurer, som sliter och river sitt hår i förtvivlan. Ser t ex en scen ur Ferdinand på julafton, där matadoren sliter av sig håret, framför mig....

Men, se på fan! Drama gjorde ett av sitt livs bästa spår någonsin, och jag höll på att smälla av!!!! Det tog låååång tid - hon dammsög nästan varendaste litet gruskorn, vände tillbaka, rättade sig själv - och bajsade inte vid arga grannens tomt!!!! Jag var stum av förvåning.

Kom tillbaka till sambon och gänget, med leendet vid öronen någonstans. Så synd att batterierna i kameran nästan tog slut just då och så synd att Björn inte är en mästerfotograf....



Det lilla svarta ni skymtar längst ner, är såklart Drama... =)))))

En underbar eftermiddag och kväll, som bl a består av tre hundar som sover så det knakar! Så vill man ha det. <3
 
1 Anna Hellberg:

skriven

Bilder i bloggen det älskar vi, även om motiven är suddiga eller ur bild ;) Låter föresten som en helt underbar dag



kram

2 Carolin:

skriven

Vilken härlig dag!!!!! Vi har sportlov också...men jag är nerbäddad och förkyld :(



Hör av er när ni kommer uppåt igen, jag är ju fånigt nyfiken på ert lilla hus jue!



Kramkram

Kommentera här: