Minisök med Carolin.

Jag är så himla tacksam att jag har lite hundkontakter även i Dalarna! Det är en gåva att kunna "pipa iväg" och träna en liten stund, trots att man är 35 mil hemifrån! Just pga detta, så kunde bruttorna och jag avverka några trevliga timmar i Rättviksskogarna tillsammans med Carolin (Rättviksbo) och hennes rottisar Dizni och Arrak.

Först var vi inne på spår, men sen tänkte vi om och bestämde oss för att köra lite hittaövningar/sök. Först ut var lilla Drama, som inte kan skryta med att ha tränat sök i någon större omfattning. Det är ju liiiite svårt, eftersom madamen inte hör som hon ska...... Men har det någonsin hindrat Drama?! Icke, sa Nicke!



Ordning och reda - löning på fredag. På väg till starten..... Drama i nytt, eget tjänstetecken.

Måste skratta lite gott (men inte elakt) åt Carolin, som figgade till dåren. Jag påpekade att Drama har ett fasligt bett och, i kombination med hörseln, så kan det bli klurigt att få henne att släppa - i detta fall en kamptrasa. Det ordnar sig, tjoade Carolin glatt, lekte med tokfia och drog iväg en bit ut i skogen. Iväg for Drama, högg tag i trasan och efter ett ögonblick skriker Carolin rakt ut!!!!!! Men tänk, Drama hade lyckats göra ett jättefint, alldeles runt hål ner i hennes ena tumme...... Jag hann liksom aldrig säga att hon har ett väldigt bra gripande. Men, som jag har påpekat tidigare, så är Dalfolket inget klent folkslag, så Carolin bytte taktik och Drama körde jättefina skick mellan henne och mig - och, bortsett från ett litet extra bett i ena pekfingret, så avlöpte allt väl. :)))) Jag känner mig extra nöjd med Dramas fina återgångar till mig - känns som en och annan krona börjar trilla ner. Och så blev jag fasligt stolt över berömmet över lilla frökens lydnad! Tack Carolin - det är jätteviktigt för mig!



Trots perforerade fingrar, så kom D och Carolin mycket bra överens. :)

Efter Drama var det Diznis tur. Det var länge sen dom tränade sök, sa matte, men grunden satt där ändå. Första skicket kom Dizni utfarande, tog rullen jättefint och undrade sen varför jag låg där - så stilla och dötrist! Efter lite bök och stök, provade hon att "hoppa" lite på mitt huvud (hämnden är ljuv), men när inget hände, så bestämde hon sig för att återvända till matte. Hon gjorde jättefina påvis och på, hela taget, ett bra jobb! Jag känner ju inte Dizni och det alltid lika roligt att se "nya" hundar jobba ( nya för mig, alltså)!



Här kommer dom på påviset! Visst ser det tjusigt ut?!

Sist, men inte minst, var Elsa. Först hade jag tänkt att bara köra motivationsövningar, men hon var så på hugget, att jag bestämde mig för att träna "på riktigt". Elsa var skitduktigt! Hon var jättetaggad redan från början och gjorde 3 superfina skick. Jag är mycket, mycket nöjd och glad över min Elsa idag!



På väg ut......



.....och på väg in!

Efter detta var det dags för en fika, och Carolin, som brukar läsa min blogg, hoppades nog att det vankades gulaschsoppa - men inte då! Detta var vad som stod på menyn denna dag:



Kaffe och egen inhandlad Center. Soppan får Marie står för..... ;)

Annars har vi haft lite inhemskt besök av Hans.....



......som Drama naturligtvis försöker flörta in sig hos!



Och av grannen Fia med sin värdiga äldre dam Ida..... PS. Ovan är inte Fia. DS.



Härliga dagar har vi haft, och imorgon bär det till Flen och kennelläger! Urskoj, ska det bli!



1 susanne med bigge:

skriven

Hallå! det ser kul ut att vara i skogen:) Själv har jag fastnat på apellplanen:( trivs inte där,så är det bara MEN!!!!Ha`De i Flen!!! Kram Susanne!

2 Carolin:

skriven

Tack själv för en mycket trevlig stund!!! Vilken cool bild från påviset!! Smidig som en gasell i skogen...eller nått!! Tummen har läkt och jag verkar inte ha fått några större men :)



Há det nu så himlans bra i Flen, o håll tummarna för oss i helgen!



Kram Carolin, Arrac o fjollfröken!

3 Emma o grabbarna:

skriven

Ha det toppen i Flen nu! Hörs nästa vecka!!

4 Anette:

skriven

Hallå!



Gud va avundsjuk man blir. Jag vill oxå vara med och träna. Ha det så jättekul i Flen. Sköt om Er



Bamsekramar Anette & Co

Kommentera här: